torsdag den 2. januar 2014

Chili suppe med kylling og grønt


 
Og så sagde kalenderen 2014. Og man stod i januar og vinter til knæene. Bum. Årets første måned kan være temmelig stejl, og vi bliver nok aldrig slyngveninder, januar og jeg. Men trods nytårstømmermænd, mørke dage og en tom konto forsøger jeg at se mulighederne i et spritnyt år og de blanke sider i min kalender. Der står mere mobil- og computerfri tid, flere gåture og nye hobbyer på min mentale liste over ønsker til 2014. Hvad er jeres nytårsfortsætter?
 
Skal man tro på de lange ventelister i Fitness World, er ham s u n d h e d en populær dreng i klassen, når det gælder nytårsfortsætter, og selvom jeg ikke synes, man bør starte året med strenge forbud og dårlig samvittighed, ser jeg frem til at erstatte karamelkartofler og flæskesteg med mere grøn og mavegod mad. Jeg tyvstartede i søndags med en sund og simpel chili suppe (efter inspiration fra Lindas Instagram), der viste sig også at være god mod en kradsende hals. Grøntsagerne kan varieres efter smag og behag.

Chili suppe med kylling og grønt (2 personer):

500 g kyllingfillet i små stykker
2 hele chili
2 dåser hakkede tomater, gerne med hvidløg
1 løg
2 gulerødder
1 porre
1 peberfrugt
2-3 cm. skrællet, revet ingefær
1 dåse light kokosmælk
Vand
Paprika
Salt
Peber
Olie

Steg kyllingkødet i olie i bunden af en gryde, tag det op, og læg det til side. Hak chili, løg, gulerødder, porre og peberfrugt, og svits dem sammen i gryden. Tilsæt hakkede tomater, kokosmælk, ingefær og lidt vand, og lad det simre i 20 minutter. Kom kyllingen tilbage i gryden, lad suppen simre i 10 minutter mere, og smag til med salt, peber og paprika.


English recap: January is here, and although the first month of the year will never be a friend of mine, I try to focus on the possibilities of a brand new year and the blank pages in my calendar. In 2014 I plan to spend less time with my iPhone, take more walks, and acquire a new hobby. What are you're new year's resolutions? If healthy food is involved, allow me to suggest an easy chili soup with chicken and loads of veggies. I simply chopped some fresh chili, an onion, two carrots, a leek and a green pepper, fried it in a pot with some chicken breast, then added two cans of chopped tomatoes, a can of light coconut milk and some water, tasted with grated ginger, paprika, salt, and pepper, and let it simmer for 30 minutes. It's good for that winter cold, too.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar