lørdag den 20. december 2014

En alternativ julegrød


Det er først nu ved at gå op før mig, at julen er lige om hjørnet. Det har været en december i lyntempo, og fordi vi er ved at flytte, har jeg for første gang ikke pyntet op i lejligheden. Men nu er de sidste gaver købt, der er kun to stille arbejdsdage tilbage, og i aften står den på hygge med gamle veninder. Det er rart at mærke, at julefreden så småt er ved at indfinde sig. 

Her i december har jeg drysset jul på min morgengrød - og fundet ud af, at der findes et mavegodt alternativ til den tunge risengrød. Quinoagrød har en dejlig konsistens, og med kanel og hakkede mandler ovenpå får den mig til at glemme alt om den traditionelle slags. Sådan laver du quinoagrød: Kom 1 dl quinoa og 1/2 dl havregryn i en gryde sammen med 3,5 dl vand, og lad det stå i blød natten over. Kog blandingen op, til grøden har en god konsistens, og kom evt. lidt stevia i, hvis den skal være sød. Drys med kanel, hakkede mandler og andet godt. 

English recap: This December I've added a touch of Christmas to my traditional breakfast quinoa porridge. Sprinke on a little cinnamon, and it tastes just like the traditional rice pudding, we Danes like to eat for Christmas. Here's how to make quinoa porridge: Mix 1 dl. quinoa with 1/2 dl rolled oats and 3,5 dl. water and  boil it down until until it's thick. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar