lørdag den 5. april 2014

Opskrift: Low-carb kernebrød á la Jane Faerber


Jeg er blevet glad for LCHF-brød, og lige så er min mave, der trives med masser af nødder og kerner og ingen mel. Forleden lod jeg mig inspirere af en opskrift fra Jane Faerbers skønne og meget omtalte kogebog 'LCHF - Spis dig mæt og glad', og resultatet blev det bedste wannabe rugbrød, der hidtil er kommet ud af mit køkken. Bonus: det er topnemt at lave. Jeg erstattede revet ost med revet gulerod og tilføjede i øvrigt valnødder og chiafrø. Den endelige opskrift så sådan ud: 

Low-carb kernebrød (inspireret af Jane Faerbers opskrift i 'LCHF - Spis dig mæt og glad').

150 g hørfrø
150 g solsikkekerner
50 g sesamfrø
50 g chiafrø (kan udelades og erstattes med noget andet)
50 g grofthakkede valnødder
100 g grofthakkede mandler
100 g grofthakkede hasselnødder
1/2 dl. olivenolie
1 tsk salt
5 æg
100 g reven gulerod

Bland kerner, frø og nødder i en skål med olie og salt. Pisk æggene i en anden skål, og bland dem derefter i kerneblandingen sammen med gulerødder. Kom dejen i en rugbrødform beklædt med bagepapir, og bad brødet i 60-70 minutter ved 160 grader. 

Psssst! Jane Faerber blogger på Madbanditten.dk, hvor hun inspirerer med masser af lækre og sunde opskrifter.

English recap: My stomach and I have become slightly obsessed with LCHF bread, and a couple of days ago I made the best version ever to come out of my kitchen. I was inspired by a recipe in my favorite LCHF cookbook, and you'll find a similar one right here.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar