søndag den 4. januar 2015

Opskrift | Kanelsnurrer


Lige før nytår bagte jeg kanelsnurrer. En bunke runde og uretfærdigt fristende boller, der forsvandt på nul komma fem. Måske er du i fuld færd med januarkur og madplan - men har du en cheat-day, synes jeg, du skal bikse disse indbydende basser sammen. Og husk at gennemnyde hver en himmelsk bid.


Mit sno-arbejde vinder jeg nok aldrig nogen medalje for. Kanelsnurrerne blev uens og nogle lidt rodet at se på. Men jeg har hørt, at uperfekt er det nye sort. Og så har det vel også sin charme, at man kan se, de er hjemmelavet.

Kanelsnurrer (cirka 20 stk):

Du skal bruge:
Dej:
50 g gær
5 dl sødmælk
100 g sukker
1 nip salt
1 tsk kardemomme
1 æg
125 g smør
800  g mel

Fyld:
50 g smør
75 g sukker
2 spsk kanel

Sådan gør du:
1. Lun mælken, og smudlr gæren heri
2. Tilsæt sukker, salt, kardemomme og æg.
3. Tilsæt mel og smeltet smør, og rør dejen godt - gerne med en røremaskine
4. Lad dejen hæve lunt i ca. 45 min.
5. Del dejen i to, rul hver dej ud på et meldrysset bord, og form dem til en retangel. 
6. Pensl dejen med smeltet smør, og drys med blandet sukker og kanel. 
7. Fold rektanglen sammen på midten, og skør dejen i tynde strimler.
8. Nu skal strimlerne snos to og to, så de sammen bliver til en kanelbolle. Det kan gøres på flere måder. Se to eksempler nedenfor. 
9. Kom kanelsnurrerne på en bageplade med bagepapir, og lade dem hæve i 30 minutter. 
10. Bag dem i ovnen ved 230 grader i ca. 7-8 minutter. 




English recap: Kanelsnurrer is the Danish name of these ridiculously yummy cinnamon buns. "Snurrer" means "twirls, and for some reason the twirling makes the taste and texture just a little bit more delicious than in a classic cinnamon bun/roll. Here is a recipe for cinnamon rolls - if you want to take on the twirling, you can see how to in the videos above. Enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar